Doprava v Číně


O dopravě v Pekingu se hodně kriticky psalo před olympiádou v roce 2008, stejně tak o ovzduší.

Doprava a cestování v Číně

Nemohu si stěžovat ani na jedno, vzhledem k dubnovému větrnému počasí nebylo po smogu ani památky a prodejci draků museli mít žně. Doprava je velice rušná, vyzkoušeli jsme leteckou, železniční, silniční i pěší v Pekingu a Šanghaji, nevyužili jsme metro, jízdenka stojí jen 2 yuany = 6.60 Kč, po Olympijských hrách je velmi přehledné a jezdí prakticky všude.

Doprava v Číně

Není to dlouho, co lidé smějí vlastnit auta a už stačili zaplnit desetiproudé silnice a cyklistickou dopravu vytlačit na kraje vozovky.

Vozový park v Pekingu je naprosto srovnatelný s Prahou.

Jezdí tu hodně Audi A4 a A6, Toyoty, Nissany, BMW, Superby a takové velké limuzíny čínské výroby, co v Euro NCAP nemají ani jednu hvězdičku, ale vypadají hodně luxusně (jistě za cenu ojeté Fabie). Střapec na zadním nárazníku znamená „hodně štěstí“.

Doprava v Číně 12

Mnoho aut a ještě víc cyklistů

Každé desáté auto je taxi, obvykle Hyundai Accent nebo Elantra, VW Jetta model tak 1990.

Doprava v Číně 8

Lze narazit i na VIP taxi v černých VW Passat B5, kteří jezdí za stejnou cenu, šoféři mají oblek, mluví malinko anglicky (yes, no, right, left, ok, thank you) a cestující má k dispozici vodu. Oficiální taxi poznáte, že jsou převážně tmavě modrá, zelená nebo béžová a mají široký žlutý pruh na bocích. V Číně je taxi levné, bezpečně a není třeba se bát, že vás taxikář okrade, jediným problémem je způsob komunikace.

Doprava v Číně 9

Město Peking tvoří pět čtverců, které obepínají deseti- až dvanáctiproudé dálnice do čtverce se zaoblenými rohy, vyhnout se Pekingu můžeme po šestém okruhu, na obrázku č. 1 jsou dálniční okruhy označeny žlutě. Pokud chceme přejet např. z druhého čtverce do čtvrtého, objedeme kus okruhu druhého, přejedeme do třetího, objedeme kus okruhu třetího, přejedeme do čtvrtého, objedeme kus okruhu čtvrtého atd., chybí zde přímá cesta z i do centra – něco jako magistrála v Praze. Okruhy dělí i ceny bydlení, v prvním 5.000 a v pátém 1.500 yuanů/měsíc za průměrný byt, v centru vydělají měsíčně 6.000 yuanů, na okraji méně a na vesnici významně méně.

TIP: Dovolená v Číně již od 16 330kč.

Samostatnou kapitolu tvoří cyklisti, Peking leží v rovině a na kole jezdí spousta lidí, jezdí jak po silnici, tak po chodníku nebo přechodu, prostě jak jim to vyjde, někteří jezdí s rouškou. Na červenou křižují obrovské křižovatky a dojedou vždycky tam, kam je pustí auta, pak zastaví a když chvíli nic nejede nebo nehrozí bezprostřední srážka, pokračují v pohodě dál. Hodně nebezpečná jsou elektrokola a elektromotorky, díky elektromotoru nejsou vůbec slyšet a klikatí si cestu všude, po silnici a chodníku, občas zatroubí klaksonem a někdy ani to ne.

Doprava v Číně 26

Sympatické semafory na křižovatkách nám stejně jako v USA ukazují, kolik vteřin bude ještě svítit zelená nebo červená. V Šanghaji jsme jezdili po silnicích bez cyklistů a málo bylo i jednostopých vozidel, doprava se silně zahustila. Řidiči jsou ale slušní, do třech pruhů se vejdou vedle sebe čtyři auta, kritické situace nastávají jen po zaplacení mýtného a následném sjíždění z deseti do tří až čtyř pruhů, nehodu jsme nezažili, ale jednu kritickou situaci ano.

zájezdy

Článek je sice o dopravě v Číně, ale koupíte-li si například elektroniku v některém z čínských e-shopů, bude Vás jistě zajímat cena dopravy z Číny, které je ve většině případů zdarma !!!!

1. díl cestopisu – Z Čech až na Velkou čínskou zeď
2. díl cestopisu – Peking – Hrobky císařské dynastie Ming
3. díl cestopisu – Peking – Letní palác
4. díl cestopisu – Olympijský Peking
5. díl cestopisu – Pekingská kachna
6. díl cestopisu – Zakázané město
7. díl cestopisu – Rikšou po hutongu v Pekingu
8. díl cestopisu – Chrám nebes v Pekingu
9. díl cestopisu – Peking – Náměstí Nebeského klidu
10. díl cestopisu – Pěšky po Pekingu
11. díl cestopisu – Doprava v Číně
12. díl cestopisu – Co nám chtěli prodat
13. díl cestopisu – Rychlovlakem po Číně
14. díl cestopisu – Zahrada Yu Yuan v Šanghaji
15. díl cestopisu – Vodní město Zhouzuang
16. díl cestopisu – Pěšky po Šanghaji
17. díl cestopisu – Čína v noci
18. díl cestopisu – Rychlovlak Maglev v Číně
19. díl cestopisu – Uletělo nám letadlo