Doprava v Číně

  • doprava v číně

O dopravě v Pekingu se hodně kriticky psalo před olympiádou v roce 2008, stejně tak o ovzduší.

Nemohu si stěžovat ani na jedno, vzhledem k dubnovému větrnému počasí nebylo po smogu ani památky a prodejci draků museli mít žně. Doprava je velice rušná, vyzkoušeli jsme leteckou, železniční, silniční i pěší v Pekingu a Šanghaji, nevyužili jsme metro, jízdenka stojí jen 2 yuany = 6.60 Kč, po Olympijských hrách je velmi přehledné a jezdí prakticky všude. Není to dlouho, co lidé smějí vlastnit auta a už stačili zaplnit desetiproudé silnice a cyklistickou dopravu vytlačit na kraje vozovky.

Vozový park v Pekingu je naprosto srovnatelný s Prahou.

Jezdí tu hodně Audi A4 a A6, Toyoty, Nissany, BMW, Superby a takové velké limuzíny čínské výroby, co v Euro NCAP nemají ani jednu hvězdičku, ale vypadají hodně luxusně (jistě za cenu ojeté Fabie). Střapec na zadním nárazníku znamená „hodně štěstí“.

Mnoho aut a ještě víc cyklistů

Každé desáté auto je taxi, obvykle  Hyundai Elantra nebo Accent, VW Jetta model tak 1990, lze narazit i na VIP taxi v černých VW Passat B5, kteří jezdí za stejnou cenu, šoféři mají oblek, mluví malinko anglicky (yes, no, right, left, ok, thank you) a cestující má k dispozici vodu. Oficiální taxi poznáte, že jsou převážně tmavě modrá, zelená nebo béžová a mají široký žlutý pruh na bocích. V Číně je taxi levné, bezpečně a není třeba se bát, že vás taxikář okrade, jediným problémem je způsob komunikace.

Město Peking tvoří pět čtverců, které obepínají deseti- až dvanáctiproudé dálnice do čtverce se zaoblenými rohy, vyhnout se Pekingu můžeme po šestém okruhu, na obrázku č. 1 jsou dálniční okruhy označeny žlutě. Pokud chceme přejet např. z druhého čtverce do čtvrtého, objedeme kus okruhu druhého, přejedeme do třetího, objedeme kus okruhu třetího, přejedeme do čtvrtého, objedeme kus okruhu čtvrtého atd., chybí zde přímá cesta z i do centra – něco jako magistrála v Praze. Okruhy dělí i ceny bydlení, v prvním 5.000 a v pátém 1.500 yuanů/měsíc za průměrný byt, v centru vydělají měsíčně 6.000 yuanů, na okraji méně a na vesnici významně méně.

TIP: Dovolená v Číně již od 16 330kč.

Samostatnou kapitolu tvoří cyklisti, Peking leží v rovině a na kole jezdí spousta lidí, jezdí jak po silnici, tak po chodníku nebo přechodu, prostě jak jim to vyjde, někteří jezdí s rouškou. Na červenou křižují obrovské křižovatky a dojedou vždycky tam, kam je pustí auta, pak zastaví a když chvíli nic nejede nebo nehrozí bezprostřední srážka, pokračují v pohodě dál. Hodně nebezpečná jsou elektrokola a elektromotorky, díky elektromotoru nejsou vůbec slyšet a klikatí si cestu všude, po silnici a chodníku, občas zatroubí klaksonem a někdy ani to ne. Sympatické semafory na křižovatkách nám stejně jako v USA ukazují, kolik vteřin bude ještě svítit zelená nebo červená. V Šanghaji jsme jezdili po silnicích bez cyklistů a málo bylo i jednostopých vozidel, doprava se silně zahustila. Řidiči jsou ale slušní, do třech pruhů se vejdou vedle sebe čtyři auta, kritické situace nastávají jen po zaplacení mýtného a následném sjíždění z deseti do tří až čtyř pruhů, nehodu jsme nezažili, ale jednu kritickou situaci ano.

zájezdy

Článek je sice o dopravě v Číně, ale koupíte-li si například elektroniku v některém z čínských e-shopů, bude Vás jistě zajímat cena dopravy z Číny, které je ve většině případů zdarma !!!!

1. díl cestopisu – Z Čech až na Velkou čínskou zeď
2. díl cestopisu – Peking – Hrobky císařské dynastie Ming
3. díl cestopisu – Peking – Letní palác
4. díl cestopisu – Olympijský Peking
5. díl cestopisu – Pekingská kachna
6. díl cestopisu – Zakázané město
7. díl cestopisu – Rikšou po hutongu v Pekingu
8. díl cestopisu – Chrám nebes v Pekingu
9. díl cestopisu – Peking – Náměstí Nebeského klidu
10. díl cestopisu – Pěšky po Pekingu
11. díl cestopisu – Doprava v Číně
12. díl cestopisu – Co nám chtěli prodat
13. díl cestopisu – Rychlovlakem po Číně
14. díl cestopisu – Zahrada Yu Yuan v Šanghaji
15. díl cestopisu – Vodní město Zhouzuang
16. díl cestopisu – Pěšky po Šanghaji
17. díl cestopisu – Čína v noci
18. díl cestopisu – Rychlovlak Maglev v Číně
19. díl cestopisu – Uletělo nám letadlo

Sdílejte článek s přáteli
  • 1
  •  
  •  
  •  
By | 2017-02-21T14:59:12+00:00 Srpen 10th, 2013|Cestopisy, Čína, Zahraničí|

2 komentáře

  1. Pavel 12.7.2016 v 8:52

    Dobrý den, tak mě mrzí, že už mám zájezd zaplacený. Mám pocit, že jsem tam byl vlastně sám. Dokonale zpracované. Škoda, že se nikdo nepřihlásil na kurz vaření, zajímalo by mě to. Jsem fanouškem veškeré asijské kuchyně. Jediné, co mě zde chybělo, byla zkušenost s návštěvou nějaké výškové budovy. U mě je to taková priorita. Doufám, že se v říjnu dostaneme na Šanghaj Tower. Jedeme s manželkou rovněž s CK Firo.
    Děkuji za krásný cestopis.
    Pavel Černý

  2. Josef 26.7.2016 v 13:59

    Děkuji za pochvalu a chválím Váš výběr. Velmi se mi v Číně líbilo, země, historie, současnost, rychlovlaky, průvodkyně a vyšlo i počasí, smog jsme výbec nezažili!

Napsat komentář