Enter Croatia 2020 aneb jaká byla letošní dovolená v Chorvatsku


Letošní dovolenou o letních prázdninách 2020 jsme (kvůli Covid19) měnili hned několikrát – Slapy, Jizerky, Tatry, Jižní Morava… no a jakmile se uvolnilo vycestování i do Chorvatska, cíl byl vybrán.

Kamarádka (kterou jsme poznali před pěti lety náhodou) Slovenka, která se provdala za Chorvata na ostrov Rab už před nějakými 20 lety a poskytuje nám vyhovující a cenově dostupné ubytování v Banjole – okrajové části města Rab.

Banjol - ostrov Rab - Chorvatsko

Tentokrát jsem se připravil výjimečně předem (to i díky červnovým oficiálním informacím, že A a SL dovolují pouze průjezd bez zastavení – tedy bez tankování a tedy i zakoupení kupónu. Jak se ukázalo, červenec a praxe byla nakonec naštěstí jiná…).

  • pořídil jsem si připojištění auta
  • nakoupil dálniční známky u UAMK /poprvé již předem/ poštou
  • registroval se do systému Drozd
  • vyplnil avizovaný Online formulář Enter Croatia, který jsem si vytiskl a připravil na čelní sklo (jak jsem všude četl) + vytiskl jsem si i e-mail o potvrzení rezervace ubytování s telefonním kontaktem na majitelku

Hraniční kontrola v Chorvatsku

Průjezd hranic nás ale dostal (2.7. čtvrtek přes den) – Češi, Rakušáci, Slovinci mávnutím ruky plynulý průjezd, Chorvat si pasy „ojel“ čipy  (takže zde fronta na 10 minut) , naproti tomu „Enter Croatia“ nikdo nechtěl ani vidět a mimochodem, vyznačená fronta „Enter Croatia“ (pro ty co to předvyplnili) byla ta nejpomalejší – co ale bylo ještě zarážející (po veškeré té masírce z ČR…), zpátky (14.7. středa přes den) naprosto to samé ! (vlastně ne – u Chorvatů tentokrát fronta na 15 min)

Z dlouholetých zkušeností vřele doporučuji (pokud to ubytovatel akceptuje) pobyty s nástupy a ukončením v týdnu (po – čt) a nejlépe před 15.7. kdy najíždějí „D“

Kudy jet autem z Čech

Pro cestu do Chorvatska Češi využívají několik tras

  • jedna vede přes Linz S10 a A9 (tu využijí pravděpodobně cestující ze západu a jihu Čech)
  • druhá přes Wien A5 a A2 (tu mohou využít ti ze severu, či ostatních území)

Obě se poté sejdou u rakouského Graz a pokračují na slovinský Maribor a chorvatský Zagreb

  • dá se jet i přes rakouský Villach A10 – ale to tak ti z Chebu. Nevidím tam rozumnou trasu do Salzburku ze severu, možná až přes Munchen
  • a někteří jezdí přes Maďarsko – tam pro Čecha taky ale nevidím rozumné dálniční propojení – tuto trasu využívají slovenští turisté jedoucí po M7 z Budapešti…

Ti co cestují na Istrii, ostrovy Krk nebo Cres, se pravděpodobně vyhnou chorvatskému mýtu na vnitrozemí a ve slovinském Mariboru to vezmou na Ljubljanu (stejně již mají koupenou „drahou“ slovinskou dálniční známku :)

P.S. ano, už jsem i zkoušel vyhnout se slovinské dálnici a těch 60 km kolem Mariboru na Zagreb project po okrskách – jde to, ale využil jsem to někdy 2015, kdy ještě dálniční síť A1 a A4 byla asi 1/3…

TIP: Kamenjak Chorvatsko – nejjižnější místo istrijského poloostrova

My jeli dolu 2) Wien, Zagreb až na Senj a tam po „magistrále“ na krátký přívoz ze Stinice. Nazpět jsme tentokráte otestovali novou trasu – z Rabu/ Loparu trajektem na Krk a kolem Rijeky na sl.Postojnou, Ljubljanu, Maribor a poté 1)

P.S.: Trasa zajímavá – 80min trajekt www.jadrolinija.hr byl zpestřením, ale mě osobně se nelíbí trasa Rijeka (HR hranice) 45 km na sever do slovinské Postojné – kroucené okrsky, kde stačí pár karavanů a vlečete se věky… ale to platí tuplem i o 14 km „stoupáku“ ze Senj :)

TIP: Těšte se na seriál o Best Of pláža na Rabu (zboříme mýty o tom, že „v Chorvatsku nejsou písečné pláže“)

Porovnání proti rokům 2015, 2016 a 2018:

Zdražilo se možná mírně za ty roky ubytování, kopeček zmrzliny už stojí 10 Kuna – ještě loni na Krku 7-9 HRK (proti české byl ale opět trojitý), espresso 8,- HRK, ledová káva 15,- HRK, ale všechno ostatní se nám zdálo levnější – zboží v marketech (někdy i levnější než v ČR) i parkovné zlevnilo (7-10 HRK/h) … nafta na Rabu 8.8 HRK /31,- Kč/…

Turistů nebylo mnoho /místní odhadují tak 60-70% obsazení/, ale nám přišlo, že je to přesně tolik, kolik je optimální na plážích i památkách… :)

Velké hotely nedávno skoupené řetězcem Valamar, byly 1/3 v Rabu uzavřen – ostatní dva plné (i podle parkoviště). Bylo vidět, že i ten třetí se brzo asi otevře, ale řetězec si prostě hosty rozumně seskupil…

Roušky

Na malém trajektu při příjezdu 2.7. veškerý personál s rouškama a turisty upozorňoval, aby si roušky nasadili – většina ovšem dělala že nechápe… Naproti tomu při návratu přes velký trajekt 14.7. (kdy už dva dny v HR platilo „roušky v obchodech a veřejné dopravě včetně trajektů POVINNÉ“) tak personál 1 z 10 v roušce a turisti vysmátí  – naše dvě rodiny a asi dalších 5-6 lidí v rouškách jsme spíš u D turistů sklízeli úsměvy a možná i poklepání na čelo…

TIP: Rab je nejkrásnější ostrov Jadranu

Jinak kdekoli ve městě, obchodech, restauracích  – roušky nikdo většinou neměl, jen ve velkých marketech personál za kasou v rouškách a za plexi, u vstupů desinfekce…

Slunečník - Banjol Chorvatsko

Rekapitulace:

  • dálniční známka Rakouská 10 dní – 268,- Kč (jeli jsme na 12 nocí, tedy 2x )
  • dálniční známka Slovinská – 900,- Kč (7 denní 450,- tak jsem rovnou kopil měsíční)
  • mýto HR hranice Macelj do Zagreb = 48,- HRK /170,- Kč/
  • mýto Zagreb do Žutá Lokva = 60,- HRK /212,- Kč/
  • trajekt Stinica – Mišnjak = 87,- HRK za osobní auto + osoby á 15,- HRK /děti 3-12 50%/

87 + 3*15 + 7,5 = 139,50 HRK /493,- Kč/

Cesta zpět

  • trajekt Lopar – Valbinska /Krk/ = 140,- HRK za osobní auto + osoby á 31,- HRK /děti 3-12 19 HRK/

140 + 3*31 + 19 = 252,- HRK /890,50 Kč/

  • mýto Zagreb do Žutá Lokva = 8,- HRK /28,50 Kč/
  • tunely na rakouské A9 Graz na Linz 9,50 a 5,50 EUR /427,- Kč/

 Celkem tedy: cca 3 658,- Kč /bez pohonných hmot/

Kde vybrat ubytování

Moře v Chorvatsku - ostrov Rab - Banjol