Hrad Kalich je zřícenina u Třebušína

Husitské války přispěly k výstavbě tří hradů v blízkém okolí obce Třebušín – Kalich – 1423, Litýš – 1422 a Panna – 1421, Pannu jsme již zdolali.

Zřícenina hradu Kalich

Od autobusové zastávky z 334 m strmě stoupáme kolem kostela ke zřícenině středověkého hradu Kalich, v roce 1421 ho nechal začít stavět Jan Žižka a od té doby si rozšířil jméno na Jan Žižka z Trocnova a Kalicha.

Hrad Kalich 36

Neznačenou cestou kolem kostela sv. Mikuláše je to kratší ale prudší, než po žluté turistické značce, navíc se kostel lépe fotí shora, jedovatá čemeřice se objevuje dříve než sněženky a bledule, čarodějnice z ní vyráběly masti proti parazitům – na vši a svrab. Po jednom kilometru se napojujeme na žlutou značku, po dvou kilometrech jsme ve výšce 536 m.

Hrad Kalich 39

Vrchol je vyčištěn od náletových dřevin a máme krásný výhled na Sedlo, Pannu, Řepčice i vysílač Buková hora. Je zde mnoho dřeva na napíchnutí i opékání buřtíků na dvou ohništích, volíme to v malém skalním údolí se sedačkami ze špalků a kamenů, nefouká sem a hřeje od plamínků.

Hrad Kalich 43

Vyhýbáme se chodbě, kde hrozí zřícení klenby a pokračujeme v cestě dolů, pod vrcholem odbočujeme vpravo a místy vidíme „prales“, klesáme pozvolněji.

Další recenze hradů a zámků čtěte zde.

V restauraci Pod Kalichem založené v roce 1582 mají tentokrát otevřeno a čepují Březňák za 20 Kč. Než přijede bus, fotím na návsi Pamětní sloup – památku na hladomor v roce 1726 a za ním stojící barokní Zámek, který před lety sloužil jako hotel pro německou klientelu. Z busu ještě fotím horu Trojhoru, na první pohled se svými 451 m není zvlášť zajímavá, ale roste na ní lomikámen a vrchol tvoří čedičová skála s tak ostrým a exponovaným hřebínkem, že jeho přechod se dá srovnat s poměry na hrotech mnoha tatranských či alpských štítů. Na malém úseku několika desítek metrů je třeba opravdu dávat pozor, neboť se jde přímo po hraně a nalevo i napravo jsou příkré skalní srázy. Je to jediný český štít a nabízí perfektní kruhový výhled.

TIP: Nedaleko Třebušína cestou do Litoměřic navštivte i zámek v Ploskovicích.

Na další návštěvu Třebušína jedeme autem a necháme se navést šipkami na parkoviště u hřbitova. Na vrchol jsme jeli a nyní jdeme po žluté, Kalich obcházíme ze západní strany, výhled z vrcholu je opět výborný. Vracíme se jako minule a na rozcestí pod vrcholem  pokračujeme vpravo přes východní část Kalicha. Na prvním rozcestí v obci Třebušín pokračujeme mírně vlevo a hodně z kopce podle znaku pivovaru Březňák a vycházíme u nové restaurace, přístavby k rodinnému domku se zahrádkou. O víkendu vaří, celou jejich nabídku tvoří gulášová polévka s chlebem za 18 Kč, výpečky se zelím a pěti knedlíky a španělák také s pěti za 75 Kč. Na zahradě za plotem se před dvěma lety procházely kozičky, nyní se nám ukázal jen kohout se čtyřmi slepičkami. Výtečně nasyceni se vracíme na parkoviště a letmo nahlédneme do pěkného hřbitova.