Třetí část cestopisu z dovolené v Číně na jaře v roce 2013.
Peking má rozlohu Belgie a 20.000.000 obyvatel, dělí se na pět čtverců, které obepínají dálnice do čtverce se zaoblenými rohy. Pokud chceme přejet např. z druhého čtverce do čtvrtého, objedeme kus okruhu druhého, přejedeme do třetího, objedeme kus okruhu třetího, přejedeme do čtvrtého, objedeme kus okruhu čtvrtého atd., chybí zde přímá cesta do centra – něco jako magistrála v Praze. Při cestě do Letního paláce ztrácíme cestou spoustu času, i když je jen 12 km od čtvrtého dálničního okruhu.
Letní palác v Pekingu
Starý letní palác byl založen ve 12. století, má největší a nejlépe zachovanou císařskou zahradu v Číně, císař se sem uchyloval v době letních veder. Pro svou historickou hodnotu byl v roce 1998 zapsán na Seznam světového dědictví UNESCO. Celý komplex má téměř 300 hektarů prostoru a je mozaikou nejrůznějších stylů typických pro čínské zahradnictví – obdivujeme řadu pavilónů, mostů, chrámů, jezírek a dalších objektů vytvářejících jeden kompaktní celek. Velkou měrou se na jeho podobě zasloužila legendární císařova konkubína Cch’-si (Cixi), která si vysloužila titul císařovna vdova, původně byla jen konkubínou císaře Xianfenga, ale poté, co mu porodila syna, se jako regentka císařů chopila moci.
Na rekonstrukci a zvětšení Letního paláce v roce 1888 použila prý tehdy Cch’-si třicet milionů stříbrných taelů z daní, které byly určeny na naléhavou a nutnou modernizaci čínského námořnictva. Jediná loď, která byla z těchto peněz postavena, je mramorová loď, která stojí u východního břehu jezera Kchun-ming. Uvnitř byla bohatě vyzdobena uměleckými předměty a zrcadly a Cch’-si tam se svými dvorními dámami s oblibou pila čaj, poslouchala zpěv či hru na loutnu nebo večeřela a pozorovala dvojí západ slunce, jednou za pahorky hor a druhý v odrazu na vodní hladině. Loď ovšem není mramorová, jak napovídá její název, byla zhotovena z bíle natřeného dřeva a mramor jen připomíná.
Obcházíme uměle vytvořené jezero Kunming, fouká studený vítr, viditelnost je skvělá. K nejcennějším stavbám patří krytá dřevěná promenáda dlouhá 728 metrů vyzdobená osmi tisíci malbami mytických a historických výjevů po obou stranách i na stropě promenády. Je to umělecká galerie pod širým nebem a vede podél břehu jezera Kunming k již zmíněnému mramorovému člunu císařovny Cixi, za 15 yuanů nasedáme do dračí lodě převážející turisty, šetříme nohy a vracíme se k autobusu. Vodní rezervoár můžete celý obejít a překonat tak několik mostů, z nichž nejdelší má sedmnáct pilířů a vede k malebnému ostrůvku. Dalším z řady lákadel je například Zahrada harmonických zájmů v severovýchodním rohu paláce, je protknutá vodou a svěží zelení a přímo vybízí k relaxaci. Hlavní část Letního paláce leží na nedalekém úbočí kopce severně od jezera Kunming a sestává z chrámu v tibetském stylu a fotogenické Věže budhistické vůně, od které je skvělý výhled až ke vzdáleným mrakodrapům moderního Pekingu.
1. díl cestopisu – Z Čech až na Velkou čínskou zeď
2. díl cestopisu – Peking – Hrobky císařské dynastie Ming
3. díl cestopisu – Peking – Letní palác
4. díl cestopisu – Olympijský Peking
5. díl cestopisu – Pekingská kachna
6. díl cestopisu – Zakázané město
7. díl cestopisu – Rikšou po Hutongu v Pekingu
8. díl cestopisu – Chrám nebes v Pekingu
9. díl cestopisu – Peking – Náměstí Nebeského klidu
10. díl cestopisu – Pěšky po Pekingu
11. díl cestopisu – Doprava v Číně
12. díl cestopisu – Co nám chtěli prodat
13. díl cestopisu – Rychlovlakem po Číně
14. díl cestopisu – Zahrada Yu Yuan v Šanghaji
15. díl cestopisu – Vodní město Zhouzuang
16. díl cestopisu – Pěšky po Šanghaji
17. díl cestopisu – Čína v noci
18. díl cestopisu – Rychlovlak Maglev v Číně
19. díl cestopisu – Uletělo nám letadlo
Přečtěte si ještě