Rychlovlakem po Číně


Jedním z vrcholů zájezdu „Čínské metropole rychlovlakem“ je přesun z Pekingu do Šanghaje rychlovlakem, trasu 1.318 km máme ujet za pět hodin.

Balíme se večer, v 5.45 hod. nás telefonem budí recepce, na snídani jsme již v 6.25 hod. V 7.15 hod. čekáme na recepci na provedení kontroly pokojů, jedna účastnice nechala na pokoji dva svetry, které v teplejší Šanghaji již nebude potřebovat a v kufru jí vznikl prostor pro nakoupené dárky, druhá řeší použití šampónu ze sady v koupelně, cenu 40 yuanů viděli všichni. Na nádraží Peking – jih nás doprovází jiný průvodce, vcházíme do moderního a světlého nádraží, hala je plná palem, uprostřed stojí piáno – křídlo a na tabuli vidíme, že v Gate 11 z celkem 23 budeme odbaveni v 8.15 hod., procházíme se mezi stánky s občerstvením, bezdomovce zde nepotkáme, vstup je jen na platnou jízdenku.

TIP: Dovolená v Číně již od 16 330kč.

V 8.20 hod. po kontrole jako na letišti sjíždíme po schodech do přízemí k sedmému vagónu ze 14, za sedačku číslo 01 na podlahu ukládáme velká zavazadla, bundy a malá zavazadla patří nahoru jako v letadle, ale do otevřeného prostoru, v kapse sedačky před sebou je i sanitární pytlík jako v letadle. Jdu si vyfotit lokomotivu a přidám i malou skupinku kuřáků hlídanou uklízečkou, která hbitě zametá padající popel.

Nejrychlejší rychlovlaky v Číně

Rychlodráha je vedena na pilířích, stavbu provázely jak obavy z bezpečnosti, tak obvinění z korupce, stavba byla zahájena 18.4.2008 a provoz v květnu 2010 na počest 90. výročí založení Komunistické strany Číny. Výstavba přišla na zhruba 33 miliard dolarů, čas na přesun do Šanghaje se zkrátil na polovinu, počet cestujících se zdvojnásobil na 80 milionů za rok. Je nejdelší vysokorychlostní tratí na světě vybudovanou najednou, spolu s novou tratí byly zprovozněny také dva nejdelší mosty světa, do roku 2015 chce Čína vybudovat 45.000 km vysokorychlostních tratí.

rychlovlak v číně

Výlet rychlým vlakem v Číně je nezapomenutelný zážitek

V 9 hod. odjíždíme, ze své sedačky natáčím prvních pět minut jízdy Pekingem, ruku mám položenu na předchozí sedačce, jízda je naprosto klidná, výhled ruší jen časté protihlukové zábrany kolem trati. Průvodčí nemá kleštičky ani razítko, jízdenku za 553 yuanů = 1.810 Kč si odškrtává propiskou, přesouvám se na chodbičku, „znalí“ si zde pouští horkou vodu do připravených termosek, krajinu fotím ze stoje přes okno, projeli jsme 22 tunelů a 244 mostů, nejdelší na světě Grand Bridge měl mít 164 km, ale nevšimli jsme si ho !?

Tempomat drží rychlost na 302 – 303 km/hod., vlak umí i přes 400 km/hod., snadno předjíždíme auta na dálnici.

Vidíme vodní kanály mezi políčky s pšenicí – zelenými a s podzemnicí olejnou – žlutými, úrodu sklízí 2x ročně jako rýži, vidíme skleníky, hory, lomy, jadernou elektrárnu, továrny, satelity rodinných domků, města a jeřáby při stavbě dalších továren a mrakodrapů, domy blíže k Šanghaji mají solární panely, v 11.40 hod. je jediná zastávka v Nanjing South.

Ve 12.50 hod. zastavujeme v Shanghai Hongqiao Railway Station, průměrná rychlost byla 273 km/hod., jdeme si vyfotit zadní vagón č. 14, ale v tomto okamžiku je již předním vagónem č. 1, vycházející „pilot“ (foto 30) se nerad fotí. Kolem vlaku snad 14 uklízeček myje vagóny z venku, jedna s mopem běží, po dobu jízdy průběžně vytíraly WC a s pytlem na odpadky procházely mezi sedačkami, odpadkové koše byly jen proti WC. Průvodce nás čeká v obrovsky dlouhé hale s odbočkami ke krámům, metru a parkovišti aut a autobusů, místo minibusu pro 16 máme bus pro 32 osob, je pěkně vyhřátý a všichni si odkládáme. Teplota z 15 C v Pekingu stoupla na 22 C, jsme o 1.300 km jižněji a navíc u Východočínského moře, slunko svítí, vítr není !

zájezdy

1. díl cestopisu – Z Čech až na Velkou čínskou zeď
2. díl cestopisu – Peking – Hrobky císařské dynastie Ming
3. díl cestopisu – Peking – Letní palác
4. díl cestopisu – Olympijský Peking
5. díl cestopisu – Pekingská kachna
6. díl cestopisu – Zakázané město
7. díl cestopisu – Rikšou po hutongu v Pekingu
8. díl cestopisu – Chrám nebes v Pekingu
9. díl cestopisu – Peking – Náměstí Nebeského klidu
10. díl cestopisu – Pěšky po Pekingu
11. díl cestopisu – Doprava v Číně
12. díl cestopisu – Co nám chtěli prodat
13. díl cestopisu – Rychlovlakem po Číně
14. díl cestopisu – Zahrada Yu Yuan v Šanghaji
15. díl cestopisu – Vodní město Zhouzuang
16. díl cestopisu – Pěšky po Šanghaji
17. díl cestopisu – Čína v noci
18. díl cestopisu – Rychlovlak Maglev v Číně
19. díl cestopisu – Uletělo nám letadlo