V Šanghaji na letišti při odbavení zjišťuji, že moje zelená taška zhubla z 8 kg při odletu v Praze na 6.60 kg, žádám o místo u okna a pro jistotu mám i napsáno na papírku, děvče mi rozumí „“Too windows ?“ „Yes“.
Stojíme frontu, vracíme druhou polovinu žluté DEPARTURE CARD For immigration clearance s informací, že odlétáme linkou SU 209, pískám v bezpečnostním rámu a policistka mě kontroluje celé tělo detektorem. Mám sedadlo 37A a vidím skvěle dvěma okénky, křídlo končí u 27A, startujeme ve 13 hod. místo v 11.40 hod. a to ještě asi šest letadel předbíháme, sedím vedle Američana – coach prvoligových basketbalistů Ostravy, 6 let žije s Češkou, rok trénoval v Číně za mnohem více peněz než v ČR, hovoří česky lépe než já anglicky, větší část letu se bojí, na monitoru sleduje filmy a průběh letu. Podle měření společnosti Flight Stats z června 2013 je Šanghaj z hlediska zpoždění jedno z nejhorších světových letišť, v plánovaném čase přilétala a odlétala méně než třetina letadel, více než třetina jich měla zpoždění přes tři čtvrtě hodiny, Peking je ještě horší.
Obsah článku
Z Šanghaje do Moskvy
Airbus A 330-300 je zaplněn do posledního místa, stejně byla zaplněna všechna čtyři letadla při naší cestě z Prahy i zpět, natáčím vzlet, kopce, mraky, krajinu, odpoutáváme se, ale za chvíli se znovu poutáme po hlášení „Gospoda a gospodina, govorit k Vam kapitán, aeroplán má probléma.“Před námi je 7.240 km a 9.45 hod. letu, letíme ve výšce 10.972 m, rychlostí 848 – 879 km/hod. přes Ulánbátar, Irkutsk, Krasnojarsk, Tomsk, Novosibirsk, Omsk, Tjumeň, Čeljabinsk, Ufa, Jekatěrinburg (hranice mezi Evropou a Asií prochází městem), Orenburg, Nižnij Novgorod do Moskvy. Částečně letíme nad Transsibiřskou magistrálou, teplota klesá z -53 C až na – 60 C, okénko postupně zamrzá, letíme nad zamrzlou řekou Ob, Irtyš a Volhu jsem nepoznal, pilot žádné informace nepodával. Jídlo bylo 2x, víno při denní cestě nepodávali, Menu je z nočního letu, letuška Jelena se nerada fotí, ve znaku Aeroflotu je srp a kladivo.
Ale lepší alespoň nějaké jídlo, Travel Service již žádné zdarma nepodává.
Moskva je v dubnu zasněžená stejně jako Sibiř, přistání i vzlet sledujeme na obrazovce, pospícháme do Terminálu F, na přestup máme 20 min. a průvodkyně Jitka domluveného Rusa, který nás rychle provede transitem k Terminálu E. Chceme předbíhat, ale slyšíme „Copenhagen, Prag … tomorrow“ a je to jasné ! Máme zajištěn hotel a „úžin“, je nás celý autobus a zůstáváme v tranzitu, po hodině se přes letiště přesouváme staveništěm k hotelu Novotel, kde si máme tvořit dvojice. Bez komentářů vznikne 10 dvojic a 10 singlistů, po chvíli diskuzí odchází náš nejbojovnější zástupce – Američan s jedním ze čtyř „ochránců“ telefonovat na Aeroflot. Výsledek je ten, že kde nechce vytvořit dvojici, bude odvezen zpět do tranzitu, naše vedoucí si našla Indku, která od začátku požadovala pokoj s dvěma chlapci, já se dohodnu s Italem – letí do Ženevy, vyfasovali jsme pokoj v americkém stylu – 2x 160 cm postele, skládací kartáček na zuby + zubní pasta a hřeben. Dva rebelové byli odvezeni zpět do tranzitu.
Zítra odlétáme z Moskvy do Prahy
Uběhla další hodina, ve 22 hod. se máme shromáždit na „úžin“, chodbu hlídá osm kamer + jeden hlídač, u výtahu v 2. patře stojí další a v 1. patře třetí, na kulatých stolech pro osm lidí jsou talíře s kolečkem salámu a zelným salátem nebo červenou řepou + káva nebo čaj. Když přišel Ital z večeře, řekl mi, že jíme příliš rychle a do 03 hod. čučel na italskou stanici, kterou jsem mu v televizi naladil, v 6 hod. zvoní telefon, že breakfast je v 6.30 hod., na talířkách je chléb, máslo, jamy, med, jogurt Activia, k pití džus, káva a čaj. Hlídač tranzitního hotelu Novotel zvedá závoru, bus se vrací kolem hotelu Park Inn a březového háje k terminálu F, na palubní tašky dostáváme papír APPROVED BAGGAGE CABIN, v terminálu E jdou stejně pod rentgen a my do rámu, někteří sundávají i boty, k naší české skupině se připojili dva Číňané – letí na wellnes do Prahy, v Gate 43 nastupujeme do Airbusu A 321, na palubu pronáším plnou láhev s vodou. Místo sedadla 27A u okna pro včerejší let mám 16C u uličky, vzlétáme rychle, jsme menší a lehčí, svačina je jednotná, pilot hlásí, že letíme nad Minskem a Varšavou a již jsme v Praze o 14 hodin později a s novou zkušeností.
1. díl cestopisu – Z Čech až na Velkou čínskou zeď
2. díl cestopisu – Peking – Hrobky císařské dynastie Ming
3. díl cestopisu – Peking – Letní palác
4. díl cestopisu – Olympijský Peking
5. díl cestopisu – Pekingská kachna
6. díl cestopisu – Zakázané město
7. díl cestopisu – Rikšou po hutongu v Pekingu
8. díl cestopisu – Chrám nebes v Pekingu
9. díl cestopisu – Peking – Náměstí Nebeského klidu
10. díl cestopisu – Pěšky po Pekingu
11. díl cestopisu – Doprava v Číně
12. díl cestopisu – Co nám chtěli prodat
13. díl cestopisu – Rychlovlakem po Číně
14. díl cestopisu – Zahrada Yu Yuan v Šanghaji
15. díl cestopisu – Vodní město Zhouzuang
16. díl cestopisu – Pěšky po Šanghaji
17. díl cestopisu – Čína v noci
18. díl cestopisu – Rychlovlak Maglev v Číně
19. díl cestopisu – Uletělo nám letadlo
Naše tipy
Kde vybíráme ubytování
Už mnoho let používáme aplikaci Booking. Nic neřešíte, klidně hodinu příjezdem na místo si pobyt rezervujete a je to. Ceny jsou často nižší, když si ubytování zamluvíte na poslední chvíli.
Kde kupujeme vstupenky
Neradi celá rodina čekáme ve frontě. Kdo máte malé děti, je vám to jasné. Proto můžete na stránkách GetYourGuide koupit online vstupenky na mnoho míst, kde byste jinde stáli frontu. A v zahraničí klidně i výlety, kde byste jinak u cestovky platili 2x tolik.
Kde koupit zážitky
Každý určitě zná web Slevomat. Zde máte na výběr z mnoha zážitků, což může být ideální dárek.
Kde se pojistit
Cestovní pojištění je důležité mít, i když jedete jen na den do zahraniční. Protože cestujeme hlavně autem, je nezapomínám ani na havarijní pojištění. Vše si vyberete na webu ePojištění.